هفت راهکار برای پرداختن به نور نامناسب در عکاسی


هفت راهکار برای پرداختن به نور نامناسب در عکاسی


مقدمه
ساعت طلایی، زمانی عالی برای ثبت عکس‌هایی عالی و جذاب است. این نور ملایم و گرم است و سایه‌ها در این نور کشیده‌تر و ملایم‌تر هستند. اما این زمان تنها دوبار در روز اتفاق می‌افتد و حدود یک ساعت طول می‌کشد،‌ البته نه همیشه. اما زمانی‌که نور مناسب نیست، چه باید کرد؟ چگونه می‌توان هنگامی‌که نور بد است، عکس‌های جالب و معنادار گرفت؟
عکاسی یعنی نوشتن یا طراحی با نور. نور کامل خورشید، نور پس‌زمینه‌ی قوی یا ساده، نور تخت و یکنواخت و نور راکد، همه و همه برای عکاسی چالش‌برانگیز هستند. برای داشتن عکس‌های خوب، مدیریت کردن هر نوع نوری که در دسترس شماست مهارتی ارزشمند برای یادگیری‌ست.
ما در این مقاله، هفت راهکار را برای کمک به غلبه بر شرایط نور نامناسب، بیان می‌کنیم.


۱- فلاش پرکننده(Fill Flash)
هنگامی‌که نور یکنواخت و کسل‌کننده است، اضافه‌کردن یک منبع نور خارجی، به عکس زندگی می‌بخشد؛ هم‌چنین سایه‌های شدیدی که در اثر نور قوی و کنتراست بالا به‌وجود می‌آیند را از بین می‌برد.
تلاش برای ایجاد تعادل بین خروجی فلاش و نور موجود، نتیجه‌ی کار را طبیعی‌تر و بهتر می‌کند. اگر فلاش شما نور زیادی دارد، ممکن است سایه‌های شدیدی را ایجاد کند.
عملکرد TTL که روی اکثر فلاش‌ها وجود دارد، عملکردی بسیار کاربردی‌‌ست. گاهی محاسبه‌ی خروجی TTL اشتباه است و نور بسیار کم یا بسیار زیادی روی سوژه می‌افتد؛ در چنین مواقعی از کنترل منوال(دستی) استفاده کنید. تعدادی عکس بگیرید و آن‌ها را روی دوربین بازبینی کنید، میزان خروجی فلاش را تنظیم کنید و این تجربه را تکرار کنید تا به تنظیم دلخواهتان برسید.
فلاش را از سطحی که رنگ دارد دور نگه دارید. سطوحی مانند دیوار، سقف، رفلکتور و مواردی از این دست، نور را نرم و پراکنده می‌کنند. هم‌چنین استفاده از یک مخروط اصلاح کننده یا سافت‌باکس(softbox)، نور خروجی فلاش را طبیعی‌تر جلوه می‌دهند.


۲- از نور انعکاسی استفاده کنید.
همراه داشتن یک رفلکتور قابل‌حمل(و کسی که آن‌را نگه دارد)، در شرایطی که نور نامناسب و بد است، بسیار کمک‌کننده است. برای عکاسی پرتره، اگر سوژه نور پس‌زمینه دارد، با انعکاسِ نور روی صورت، حالت فرد لطیف‌تر می‌شود و این انعکاس به چشمانش درخشش می‌دهد.
استفاده از رفلکتور در شرایط نور مستقیم خورشید نیز نتایج خوبی به‌همراه دارد. نور بازگشتی به سمت سوژه، قوی‌تر می‌شود و سایه‌های تیره نرم‌تر می‌شوند.
اگر رفلکتور ندارید، به دنبال لوکیشن‌هایی باشید که نور به‌صورت طبیعی بازتاب می‌شود. ممکن است نور از یک دیوار، حصار، ماشین رنگی روشن، آب، یک پنجره یا حتی زمین بازتاب شود. هنگامی‌که مسیر نور بازتابی را پیدا می‌کنید، نحوه‌ی استفاده از آن بسیار جالب و شگفت‌انگیز خواهد بود.
در روزهای آفتابی، فرد را در سایه‌ی یک بنا یا درخت قرار دهید، به‌این ترتیب او درست در لبه‌ی آفتاب قرار می‌گیرد و نور هم روی او نمی‌افتد؛ درواقع نور از زمین به سمت او بازتاب می‌شود که ملایم‌تر و نرم‌تر است.


۳- سوژه را حرکت دهید.
اگر این امکان وجود دارد که سوژه را حرکت بدهید و به موقعیتی ببرید که نور آن‌جا بهتر است، این کار را انجام دهید. نور، عنصری بسیار حیاتی برای داشتن عکس‌های خوب است و نور بد عکس را خراب می‌کند. اگر سوژه‌ عالی اما نور نامناسب باشد، نتیجه‌ی کار خوب نخواهد شد.
وقت بگذارید و لوکیشن بهتر را انتخاب کنید؛ جایی‌که نور نسبت به حس و ‌حال عکسی که می‌خواهید داشته باشید، مناسب باشد.


۴- خلاقانه ترکیب‌بندی کنید.
ترکیب‌بندی خلاقانه، می‌تواند چاره‌ای برای جبران نور نامناسب باشد و نتایج جالبی را نیز به‌همراه دارد. زوم‌ کردن یا نزدیک‌تر شدن به سوژه، بخش‌هایی از ترکیب‌بندی را که نور آن‌ها مشکل‌ساز است را حذف می‌کند. بیشتر کادر را عمودی ببندید تا افقی؛ یا اگر با نگه‌داشتن دوربین در زاویه‌ای غیرمتعارف، مشکلات مربوط به نور پنهان می‌شوند، این کار را انجام دهید.
این تکنیک برای اجتناب از نورهای روشن که در پشت سوژه‌ی اصلی شما هستند، بسیار مفید است. تغییر نقطه‌ی دید، حتی اگر خیلی کم باشد، می‌تواند نور یا پنجره‌‌ی منحرف‌کننده را پنهان کند.
راه‌هایی که بعداً می‌توانید عکس را کراپ کنید را هم درنظر بگیرید. عکس را خیلی عریض ترکیب‌بندی کنید(مانند پانوراما) تا با وجود نور نامناسب ، بتوانید بالا و پایین آن‌را کراپ کنید.


۵- به سیاه-سفید کردن عکس هم فکر کنید.
هنگامی‌که در شرایطی هستید که نور بسیار یکنواخت یا بسیار شدید است،‌ سیاه-سفید کردن عکس می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.
از نور خشن برای ایجاد تونالیته‌ای غنی و کامل استفاده کنید. با نورِ کاملِ آفتاب کار کنید تا هایلایت‌ها را برجسته کنید و نواحی سایه را سیاه کنید. نوردهی را دستکاری کنید تا حس‌وحال عکس را به‌سمت حس‌وحال عکس‌های سیاه-سفید ببرید.
اگر شرایط نور دشوار است، عکاسی رنگی بسیار محدودکننده می‌شود. با درنظر گرفتن ویژگی سیاه-سفید وانتخاب آن نتایج جالب‌تری خواهید گرفت.


۶- فیلتر
نور را فیلتر کنید. استفاده از فیلتر برای لنز، نور نامناسب را به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌دهد. فیلترهای پلاریزه و فیلتر مدرج خنثی، دو فیلتر رایج‌تر در این زمینه هستند.
فیلتر پولاریزه تابش خیره‌کننده را کاهش می‌دهد. هنگامی‌که نور شدید است و درخشش ناخوشایندی دارد، از فیلتر پولاریزه استفاده کنید. این فیلتر هم‌چنین آسمان را تیره‌تر می‌کند و انعکاس‌ها را کم می‌کند. فیلتر مدرج خنثی در مورد آسمان‌های بسیار روشن، انعکاس‌ از سطح برف یا آب در پیش‌زمینه و بسیاری موقعیت‌های دیگر مؤثر است.


۷- پست پروداکشن
در نهایت، پست پروداکشن یا پردازش و ویرایش کار بعد از عکاسی، از طریق کامپیوتر، می‌تواند نور نامناسب عکس را به صورتی بسیار مؤثر بهبود دهد. اگر نوردهی‌تان خوب باشد و با رزولوشن بالا و فرمت RAW کار کنید، کارهای بسیاری می‌شود روی عکس انجام داد. می‌توانید هایلایت‌ها،‌ سایه‌ها، کنتراست و بقیه‌ی چیزها را تغییر بدهید. فیلترها و کارهای بسیاری را می‌توانید روی عکس پیاده کنید تا به افکتی عالی برسید.
شما باید بدانید که چگونه یک عکس را پس از عکاسی ادیت و دستکاری کنید. مخصوصاً زمانی که نور عکس نامناسب است و می‌دانید که باید بعداً آن را ویرایش کنید.


- تجربه
هنگامی‌که نور کمتر از حالت ایده‌آل است، بیشتر وقت بگذارید و تجربه کسب کنید. نوردهی‌هایتان را فراتر از چیزی که دوربین تشخیص می‌دهد، تنظیم کنید. بگردید و نقطه‌ دیدهای مختلفی را برای عکاسی از سوژه پیدا کنید.
از فلاش/ رفلکتور استفاده کنید. حالت سیاه-سفید را هم برای عکس درنظر بگیرید. ممکن است هنگامی‌که شرایط نور نامناسب است بتوانید یک مجموعه عکس‌های مونوکروم خوب بگیرید.
عکاسی بیشتر به ذهنیت شما بستگی دارد. شما جزء‌ خلاق کار هستید، دوربین فقط یک وسیله است؛ از آن برای رسیدن به خواسته‌تان استفاده کنید. مثبت فکر کنید.
هنگامی‌که شرایط نور سخت است، این موقعیت را چالشی بدانید که به شما کمک می‌کند، عمیق‌تر و خلاق‌تر شوید و عکس‌های زیباتری بگیرید.


ترجمه اختصاصی صنعت عکاسی

لیست کامل آموزشها
دانلود اپلیکیشن
تلگرام صنعت عکاسی
خیریه باز باران
جدیدترینآخرین شماره آگهی نامه تخصصی صنعت عکاسی هشتاد و پنجم
نوین تجارت پارسیان
دیدفراز
رنگ سیستم