چگونگی استفاده از بازتابنده‌های تخت برای بهبود عکاسی


چگونگی استفاده از بازتابنده‌های تخت برای بهبود عکاسی

مقدمه
بازتابنده‌های تخت یا «صفحات پخش‌کننده»، همان طور که از نامشان پیداست، قطعات ساده و تختی هستند که دارای سطح بازتابنده در کناره‌های خود هستند و از هر منبع نوری مستقل می‌باشند. شما از بازتابنده‌های تخت برای ایجاد منبع نور هدایت‌کننده‌ی عریض‌تر در موقعیتی که نور محیط برای نوردهی کافی نیست استفاده می‌کنید. این بازتابنده‌ها هم‌چنین می‌توانند برای کنترل سایه‌ها و کنتراست‌های برجسته در شرایط روشنایی مختلف(اغلب در محیط بیرون) به‌کار برده شوند. در این مطلب، انواع بازتابنده‌های موجود و در دسترس را معرفی می‌کنیم.

1- انواع بازتابنده‌های تخت
سه نوع بازتابنده‌ی تخت وجود دارد: سفید، نقره‌ای و طلایی؛ که هرکدام ویژگی‌های خودشان را دارند، اما همه‌ی آن‌ها به‌صورت پایه هدف یکسانی را دنبال می‌کنند: فراهم آوردن امکان ارتقاء نور برای شما. امروزه، برخی از بازتابنده‌های تخت از نوعی پارچه‌ی منعطف ساخته شده‌اند که حتی به شما امکان تطبیق فرم و جهت نور بازتابی به سوژه را می‌دهند.

الف.صفحات بازتابی سفید
بازتابنده‌ی سفید، به شما نور بازتاب‌شده‌ی خنثی می‌دهد و در برخی موارد نوری که روی سوژه می‌تابد را خنثی می‌کند. یک بازتابنده‌ی سفید، پرکاربردترین بازتابنده است و در هر موقعیتی که می‌خواهید نور داشته باشید استفاده می‌شود؛ اما نیازی به استفاده از فلاش یا منبع نورپردازی دیگری نیست. شما می‌توانید از این بازتابنده در هر شرایطی که فقط کمی نور دارید استفاده کنید؛ برای مثال بازتابنده‌ی پخش‌کننده‌ی سفید برای نور پرُکننده، که می‌خواهید نسبت کنتراست بین نور اصلی و پرکننده را کم کنید، عالی است. هنگام عکس گرفتن از پرتره‌ها، صفحه‌ی پخش کننده‌ی سفید، پوست را صاف‌تر نشان می‌دهد. بازتابنده‌ی سفید در فضای بیرون و در طول روز، خیلی خوب جواب می دهد و به‌اندازه‌ی داخل استودیو کارآمد است و شما فقط باید تنظیمات نور را بدون داشتن منابع نوری که در استودیو در اختیار دارید، انجام دهید.


ب. صفحات بازتابنده‌ی نقره‌ای
بازتابنده‌ی نقره‌ای کمی چاشنی به نور سفید اضافه می‌کند و بعد آن‌را روی سوژه می‌تاباتد و گاهی جلوه‌‌ای اشباع‌ شده و حالتی مرطوب به عکس می‌دهد. این بازتابنده ذاتاً کنتراست بیشتری به نور پخش‌کننده اضافه می‌کند. علاوه‌براین، هنگامی‌که بازتابنده‌ی نقره‌ای، در فضای بیرون استفاده ‌شود نور پخش‌‌شونده را خنک می‌کند(درحالی‌که بازتابنده‌ی طلایی وقتی در نور بیرون استفاده می‌شود، نور را گرم می‌کند، زیرا ته‌رنگ زرد در رنگ طلایی، رنگ آبیِ نور روز را خنثی می کند). بازتابنده‌ی نقره‌ای در زمینه‌ی بازتاب نور بسیار شبیه به آینه است(آینه یک منبع نور مشکل‌دار است، زیرا نور سفیدِ زننده و بیش‌از اندازه‌ای را روی سوژه می‌تاباند). شما می‌توانید از یک بازتابنده‌ی تقره‌ای به‌عنوان منبع نور پُرکننده در بسیاری موقعیت‌ها استفاده کنید تا جذابیت بیشتری به چهره‌ی پرتره‌ بدهید. نور این بازتابنده ملایم و پخش‌شونده خواهد بود، بنابراین بدون شک هنگام عکاسی پرتره خیلی خوب جواب می‌دهد. بازتابنده‌های نقره‌ای دو نوع هستند:‌ با رویه‌ی براق و با رویه‌ی مات.


پ. صفحات بازتابنده‌ی طلایی
بازتابنده‌‌ی طلایی، مشابه بازتابنده‌ی نقره‌ای، یک منبع نور سخت و خشن ارائه می‌دهد و دمای نور را تغییر می‌دهد. بازتابنده‌ی طلایی احتمالاً بهترین کاربرد را برای خوب نشان دادن پوست و جلوه‌ی چشمان پرتره، مخصوصاً برای عکاسی در ساحل یا نور رو به کاهشِ بعدازظهر(قبل از ساعت طلایی) داراست. عکس‌های حاصل از بازتابنده‌ی طلایی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید به سفیدی نزدیک هستند و این همان دلیل ایده‌آل بودن این بازتابنده برای ارتقای زیبایی عکس‌ها در نور خورشید است. اگر از یک مدل، در ساحل و هنگام غروب آفتاب عکاسی می‌کنید، بهتر است از بازتابنده‌ی طلایی استفاده کنید تا کمی تلألؤ به عکس و مدل خود اضافه کنید. اگر نزدیک به وسط روز عکاسی می‌کنید( که بدترین زمان عکاسی است، زیرا نور بسیار شدید است و عمودی می‌تابد)، می‌توانید از صفحات نقره‌ای یا سفید استفاده کنید تا کنتراست سنگین موجود را کم‌ کنید.


2- زمان استفاده از بازتابنده‌های تخت کدام است؟
علی‌رغم تمایل به افزایش نوردهی روی سوژه، برای کاهش کنتراست یا برای جلوه‌ی بهتر پوست‌های مختلف؛ اما به راحتی نمی‌توان به سؤال مطرح شده در عنوان پاسخی ثابت داد. بسته به این‌که از کدام نوع بازتابنده استفاده می‌کنید، تأثیرات زیبایی شناختی متفاوتی دریافت می‌کنید. برای مثال، می‌توانید از مرکز گرمِ نور بازتاب‌شده و یا از لبه‌های نرم‌تر آن برای نوردهی روی سوژه استفاده کنید؛ هرکدام از این حالت‌ها کیفیت زیبایی شناختی متفاوتی به شما می‌دهد که به عکاسی چاشنی و طعمی خاص اضافه می‌کنند. شما حتی می‌توانید برای نوردهی بیشتر، نور را روی سوژه و یک بازتابنده‌ی دیگر(حتی با رنگی متفاوت) پخش کنید. نکته‌ی مناسب در مورد استفاده از بازتابنده‌های پخش‌کننده این است که آن‌ها نوری ملایم به چشمان پرتره می‌تابانند تا حالت چهره طبیعی به‌نظر برسد.

جمع‌بندی
نور پخش‌ شده از یک بازتابنده‌ی تخت، بسته به موقعیت و بسته به میزان ایجاد، کاهش یا افزایشی که می‌خواهید برای شدت روشنایی اعمال کنید،‌ می‌تواند حتی نور اصلی یا نور پُرکننده‌ی عکس باشد. هر عکاس باید هنگام عکاسی از پرتره،‌ بازتابنده‌های پخش‌کننده‌ی سفید و نقره‌ای همراه داشته باشد تا احتیاجی به محافظ و بَست برای لامپ‌ها نباشد. بسیاری از بازتابنده‌های پخش‌کننده‌ی تجاری موجود در یک سمت سفید و در سمت دیگر نقره‌ای هستند. این بازتابنده‌ها برای موقعیت‌های مختلف مناسب هستند و امکان کنترل روی نور، برای تلطیف آن و امکان ایجاد مهارت برای افزایش فرم و تعریف حدود سوژه را فراهم می‌کنند.

ترجمه اختصاصی صنعت عکاسی

لیست کامل آموزشها
دانلود اپلیکیشن
خیریه باز باران
تلگرام صنعت عکاسی
جدیدترینآخرین شماره آگهی نامه تخصصی صنعت عکاسی هشتاد و پنجم
نوین تجارت پارسیان
رنگ سیستم
دیدفراز